donderdag 27 november 2014

Je koe is onderweg!

Onze veestapel is uitgebreid, we hadden namelijk eindelijk een plekje vrij......
in de vriezer!

Toen ik in mei een blog schreef voor de Change the world Challenge (#3 Flexitariër), noemde ik het geweldige initiatief van Koop een koe al.
Want als je dan toch vlees wil eten, zoals mijn gezin en ik, eet dan goed en traceerbaar vlees, waarbij ook rekening wordt gehouden met de bron: het dier.

Maar ja, dan moet je wel een lade vrij hebben in je vriezer.
Op 24 oktober was het zo ver en deed ik mijn eerste bestelling bij koopeenkoe.nl
Omdat er gewerkt wordt met crowdfunding, wordt de koe pas geslacht wanneer de hele koe is verkocht.

Ik dacht dat het wel even zou duren tot "mijn" koe werd verkocht, maar op 25 oktober kreeg ik al een mailtje "Je koe is verkocht!", inclusief naam, nummer en woonplaats van de koe. Hierin werd ook verteld dat de koe naar de slachterij werd gebracht, waar deze eerst mag ontstressen van het vervoer er naartoe, in een groep met andere koeien. Na het slachten gaat het vlees naar de slagerij om te rijpen. En na het rijpen worden er pakketten van gemaakt.
Uit 1 koe komen ongeveer 32 pakketten, wat klinkt dat eigenlijk oneerbiedig als je dat zo zegt schrijft. Echt alle delen van de koe worden gebruikt, van voorpoot tot bil. De botten worden verwerkt tot lijm en de huid wordt bewerkt tot leer.

Op 10 november kreeg ik een mail "Je koe is onderweg" en op 14 november ontvingen wij een doos met 7,5kg koe 2744 aalstreep.


Bron: www.koopeenkoe.nl
 

Al het vlees paste met gemak in één lade van de vriezer en wij kunnen de komende 2 maanden genieten van heerlijk én eerlijk vlees.


3 opmerkingen:

  1. Als ik zo brutaal mag zijn,wat betaal je voor zo'n pakket inclusief het thuisbezorgen?
    Mvg,Rianne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is allemaal te vinden op de website Rianne, de link hiernaartoe staat in de tekst.
      Maar als dat te veel moeite is ;-)
      100euro, dan heb je vlees voor 28 maaltijden (uitgaande van 2pers.), van gehakt en hamburgers tot tournedos en gewone biefstuk. Dat is ongeveer 3,50 per maaltijd en dan heb je goed en eerlijk vlees.
      Het is misschien veel om in één keer uit te geven, maar zo uitgerekend als boven, betaal ik het er graag voor.

      Verwijderen
  2. Heerlijk zulk vlees. De bio-boer hier in de buurt gaat eerdaags slachten. Dan koop ik ook een voorraadje.

    BeantwoordenVerwijderen