zondag 11 mei 2014

Change the world challenge #3 Wordt een flexitariër



Ik houd van vlees en denk dan ook niet dat ik ooit de keuze zal maken om 100% vegetarisch te gaan eten, laat staan veganistisch. Maar sinds het begin van dit jaar zijn we in ons huishouden een paar dingen anders gaan doen, dat noemde ik al eerder. Één van die dingen was minder vlees eten. Dat maakt mij (en de rest van het gezin) een flexitariër.
86% van de Nederlanders is al flexitariër, sommigen onbewust, maar voor steeds meer mensen een bewuste keuze.

Wat is nou eigenlijk een flexitariër?
Een flexitariër is een flexibele vegetariër. De insteek hiervan kan verschillen.
Het kan zijn dat je hoofdzakelijk vegetarisch en incidenteel vlees en/of vis eet.
Maar het kan evengoed zijn dat je als "vleeseter", één dag per week vegetarisch eet.
 
Welke naam je het beestje ook geeft (om maar bij dit thema te blijven), minder vlees eten is hoe dan ook een mooi streven.  Want de voordelen van minder vlees eten zijn: het is beter voor je gezondheid, het milieu, het dierenwelzijn, de wereldwijde voedselverdeling en je portemonnee.
 
Gezondheid:
  • Elke dag vlees is niet nodig voor de gezondheid.
  • De gemiddelde Nederlander eet 70% meer eiwitten dan aanbevolen.
  • Het eten van te veel vlees vergroot het risico op ziekten zoals overgewicht, diabetes type 2, hart- en vaatziekten en bepaalde kankers.
Milieu:
  • Een jaar lang één dag geen vlees eten bespaard 179 kg CO2 uitstoot per persoon.
  • Dat is evenveel als wanneer iedereen 1100 km zou gaan fietsen, in plaats van met de auto rijden.
  • We besparen evenveel als wanneer we een half miljoen auto’s van de weg zouden halen.
  • Dat is evenveel als een jaar lang geen gebruik maken van elektrische toestellen in huis.
  • Een jaar lang de helft van je maaltijden zonder vlees bereiden, zorgt voor een vermindering van je klimaatimpact met 55%.
  • Veehouderijen zijn verantwoordelijk voor 12% van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen.
  • Voor vlees zijn dieren nodig, voor dieren is veevoer nodig, voor de productie van veevoer zijn meststoffen nodig, meststoffen en mestafval zorgen voor grote water- en luchtvervuiling.
Dierenwelzijn:
 
De gemiddelde Nederlander eet 522 dieren tijdens zijn leven. Dit zijn:
490 kippen
27 varkens
3 runderen
2,5 lammetjes
Over het dierenwelzijn in de bio-industrie is de laatste tijd genoeg geschreven. Ben je door minder vlees te eten, ook minder verantwoordelijk voor het stimuleren van de bio-industrie? Ik durf er geen antwoord op te geven.
Ik hou van dieren, maar ik eet ook graag een stukje vlees. Vanaf nu vind ik het wél belangrijk wát voor vlees ik eet. Ik ga meer letten op het kopen van vlees met een keurmerk.
Verschillende keurmerken zijn:
Biologisch

Beter Leven Kenmerk 3 Sterren
 
 
Het MSC keurmerk voor vis
 

 
 
Een fantastisch initiatief, waar ik van hoorde bij mijn broertje G. en schoonzus P., vind ik
Op hun website lees je: "Eet minder vlees, maar eet goed en traceerbaar vlees.
Hier kan je "crowdfunded" duurzaam vlees van een koe kopen. Met meerdere consumenten koop je een hele koe.
Het is diervriendelijk en duurzaam geproduceerd vlees van een koe die is opgegroeid zonder gemanipuleerd voer of preventief gebruik van antibiotica.
De koeien staan in lichte en ruime stallen voorzien van groen. Ze hebben bijna drie keer zoveel ruimte dan een gemiddelde koe.
De koeien lopen zomers ook in de wei, waar ze een mix van onbemest gras en kruiden eten. Om deze reden heeft koopeenkoe.nl geen biologisch keurmerk: de koeien krijgen geen officieel biologisch geteeld voer, maar grazen wel puur in een onbespoten weide.
Iedereen kan een stukje van de koe kopen en pas als de gehele koe verkocht is, wordt zij geslacht en gerijpt. Daarna ontvangen de deelnemers hun vleespakket.
Volgende maand gaan wij dit ook doen. Ik ben heel benieuwd!!
Edit: Het duurde wat langer dan een maand, maar inmiddels (november) hebben wij ons eerste pakket binnen. Hier lees je daar meer over.
 
Wereld voedselverdeling:
Wereldwijd wordt een groot deel van de totale vruchtbare landbouwgrond gebruikt voor het verbouwen van veevoer.
Door regelmatig een dag geen vlees te eten, blijft er meer landbouwgrond over voor het verbouwen van voedsel van de (lokale) bevolking.
 
Portemonnee:
Vlees is duur, vooral duurzaam vlees. Maar wanneer je minder vlees eet, houd je meer geld over voor duurzaam geproduceerd vlees.
 
Mijn vraag aan jullie, hebben jullie ook een Meatfree Monday / Donderdag Veggiedag / Plantaardig Maandag?
Doe mee, wordt ook bewust flexitariër en voer iedere week een vegetarische dag in. (En dan bedoel ik helemaal geen vlees die dag, niet bij het avond eten, niet als snack en niet als broodbeleg.)


De "Change the world Challenge" is een een initiatief van Marieke van Woesik. De gedachte achter deze challenge is kort gezegd: verbeter de wereld, begin bij jezelf. Met kleine opdrachten toch een verschil proberen maken, een beetje bewuster gaan leven en niet alles vanzelfsprekend vinden.

7 opmerkingen:

  1. Leuk, jij beschrijft precies wat wij ook al een tijdje doen.
    Helemaal zonder vlees zou ik ook niet willen, maar 3 dagen per week vegetarisch is voor ons prima te doen. En de rest van ons vlees koop ik bij een bio boer hier uit de buurt, als je dat eenmaal hebt geproefd wil je niet meer anders.
    Groetjes Annemiek

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor je reactie Annemieke en leuk om te horen dat jullie het ook zo doen.

      Verwijderen
  2. Wij zijn ook steeds bewuster bezig. En ik wil ook een vega-dag inlassen, moet makkelijk kunnen. En jouw portemonnee-argument: zo eens! Niet elke dag vlees + op de vleesdagen GOED vlees. Ik zeg win-win :) De koopeenkoe site heb ik even bewaard. 100 euro in één keer is veel maar het komt neer op 3,5 euro (goed) vlees voor 2p en dat heb ik er zeker wel voor over.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jij beschrijft het nog beter: "Niet elke dag vlees + op de vleesdagen GOED vlees". Vooral voor dat laatste ga ik nu goed mijn best doen. 100euro in één keer is veel geld, maar wanneer je er inderdaad 2 maanden van kan eten, kom je uit op 12,50 per week, dat vind ik heel netjes.
      Bedankt voor je reactie!

      Verwijderen
  3. Wat een mooi blog.
    Ik moet bezuinigen dus 1 of 2 dagen geen vlees zou geen probleem meer voor ons zijn.
    En wat goed hoe jij dit allemaal uitgelegd hebt.
    Want dan kunnen we bewust aan de dieren en het milieu
    denken.
    Ik kocht altijd al wel zo veel mogelijk bio vlees.
    Maar zo als jij het beschrijft gaan bij mij de ogen wel open.
    Dank je wel voor deze uitleg.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor je reactie en fijn dat je er wat mee kan! Ik vind het leuk en interessant om bij dit soort onderwerpen informatie te verzamelen, dus ik weet dit ook alleen maar dankzij internet hoor :-)
      Succes met bezuinigen, alle kleine beetjes helpen.

      Verwijderen
  4. ben nu ook al een jaar of 2 flexetatier, net als anderen te gek op vlees om er helemaal mee te stoppen,maar goed als iedereen wat minder vlees zou eten en bewuster zou kiezen zijn we al een heel eind op de goede weg

    BeantwoordenVerwijderen