woensdag 15 juni 2016

Dromen

"Mama, ik kan niet slapen"
"Ach wat vervelend, hoe kan dat nou?"
"Mijn hoofd doet het niet!"
"Wat bedoel je?"
"Nou, mijn dromen gaan niet aan..."
"Oh, dat is ook wat. Waar zou je over willen dromen?"
"Dat weet ik niet, ik heb alles al gedroomd, ik denk dat ze op zijn!"



De volgende dag zochten we wat bij elkaar uit onze crea-bea voorraad, knipten wat wilgentenen en gingen we aan de knutsel. We maakten een dromenvanger. Nou ja, we..., ik volgde (na de lange introductie..) de instructies op van het filmpje dat ik vond en kreeg ondertussen de aanwijzingen en wensen door van het mannetje dat naast me zat.
Uiteraard moest er ook één gemaakt worden voor het meisje, "maar dan wel roze mama én met glitters".


Ik wist dat dromenvangers gemaakt werden door de indianen en dat ze de goede dromen doorlaten en de slechte dromen tegenhouden.
Nu ik er twee had gemaakt, wilde ik er meer van weten.
De Ojibwe indianen maakten dromenvangers, uiteraard van materialen die in de natuur te vinden zijn.
Er zijn verschillende legendes over het ontstaan van de dromenvangers. Mooie verhalen vind ik dat.



Het web in de ring vangt de slechte dromen, deze verbranden in de ochtendzon.
De goede dromen kunnen door het gat in het midden van het web.
Vaak zitten er kraaltjes of (edel)stenen in het web en hangen er veren onder de ring.
De gekozen stenen en veren hebben ook nog een betekenis, afhankelijk van de steensoort of van welke vogel deze afkomstig is.

Het resultaat van de Zinin dromenvangers:

Rara, voor wie was deze?
 
Foto gemaakt door onze dromer zelf
Die van het meisje heeft trouwens niet lang geleefd, omdat het ding overal mee naar toe werd gesleept en ik niet zo robuust knutsel.
Maar die van zoon hangt op zijn kamer bij het raam, mooie dromen te vangen.
Note to self...

Geen zin om zelf een dromenvanger te knutselen? Ik vond die van Maaneschijn heel erg mooi!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten