donderdag 24 september 2015

Recept: Oma's appelmoes

Omdat ik zoveel appels heb gekregen (lees hier), zelf nog appels moet plukken in onze fruitboomgaard én bij mijn schoonouders, ga ik de komende tijd een paar verschillende recepten van internet proberen voor appelmoes.

De eerste is oma's appelmoes. Niet van iemand die wij oma noemen, dat recept komt misschien ook nog wel voorbij, nee, dit recept komt van Okoko.

Ingrediënten:
- 1 eetlepel citroensap
- 2kg appels (Zedeling in dit geval)
- 200gr suiker
- 2 flinke theelepels kaneel

Bereiding:
Vul een schaal water en roer het citroensap erdoor. Hiermee voorkom je dat ze bruin worden, of je moet héél snel kunnen schillen.
Schil de appels, snijd de appel in partjes en snijd het klokhuis eruit.
Snijd de appelpartjes nu in stukjes.


Giet de appels af door een vergiet en doe de stukjes in een pan.
Doe de suiker en kaneel erbij en schep alles goed om.
Zet het vuur hoog en wacht tot het gaat pruttelen, dan zet je het vuur laag.
Na 15min had ik al aardig wat moes, met nog wat hele stukjes erin, deze heb ik met de staafmixer fijn gemaakt. Maar je kan het natuurlijk ook zo laten, dan heb je een lekkere appelcompote.
 
 
Even proeven hoor...ja, deze is goedgekeurd!
 

2 opmerkingen:

  1. Bij mij staat ook een kist van de buurman gekregen en die zijn lekker voor appelmoes.

    Ik maak grote pas moes, en daar gaan dan weer appels in stukjes in en daarna gaat dat in weckflessen en in de snelkoker.

    Suiker gaat er maar heel weinig in en beetje citroensap. Zo kunnen we bij het eten nog kiezen voor een smaakje.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zonder suiker maar met kaneelpoeder erover gestrooid, doet het het heel goed.

    BeantwoordenVerwijderen