zondag 2 augustus 2015

Ontbijten

Het zal mij zelden tot nooit gebeuren dat ik zonder ontbijt de deur uit ga.
Zodra ik wakker wordt vraagt mijn knorrende maag om eten. Liefst direct, nu, meteen. Maar omdat dieren voeren en kinderen aankleden voor gaan, moet mijn maag nog even geduld hebben, tot ik bijna implodeer.

Red ik het niet om te ontbijten voor ik ergens heen moet, dan neem ik altijd brood mee voor onderweg. Vergeet ik dat, dan kan ik gewoonweg misselijk worden van de honger.
Ochtendmisselijkheid tijdens de zwangerschap had ik (gelukkig!) geen last van. Nog liggend in bed, net een paar seconden wakker, at ik alvast 3 sultana's, dan ging het goed. Ik denk er maar niet aan hoe het zou zijn geweest als ik wél last zou hebben gehad van ochtendmisselijkheid...Skelet baart baby komt aardig in de buurt vermoed ik.

Ik doe niet mee aan de "ik eet geen brood, want dat is slecht voor je" hype. Sommige mensen zullen er heus baat bij hebben, bij het niet eten van brood. Maar ik ben gek op brood en heb ook geen problemen met darmen of stoelgang of waar je dan ook last van zou kunnen hebben door het eten van brood.

Mijn ontbijtje van vandaag.

Nu is er wel verschil tussen het ene en het andere brood. Bij het brood van de ene supermarkt had ik na een uur alweer honger. En nee, dat is niet omdat ik te weinig at, tenzij iemand denkt dat 4 sneetjes bruin brood te weinig is? Dus het brood haal ik bij een andere supermarkt, op één of andere manier is dat blijkbaar voedzamer.
Helaas gebeurd het te weinig dat we zelf brood bakken in onze broodbakmachine. Ik vergeet het vaak, tot we visite hebben die mee luncht, dan is het eigenlijk vaste prik. Maar oh, er gaat toch niks boven zelf gebakken brood!!

Dan nog even die drinkontbijtjes, dat was toch ook zo'n hype opeens? Nou daar kom ik ook de ochtend niet mee door hoor. Daar vul je toch nog geen holle kies mee? Dat zou ik (als ik het al zou kopen) drinken bij mijn ontbijt, en niet als vervanger van.

Nee, dan mijn man, dat is een niet-ontbijter. Hij krijgt gewoon niks weg 's ochtends, nou ja, koffie lukt m wel ;-)
Soms grijpt hij een ontbijt-koek mee, of een krentenbol. Maar daar kan hij zichzelf evengoed 's middags mee verrassen als hij hem in zijn tas tegen komt.

Ik heb van mijn moeder geleerd dat het ontbijt eigenlijk de belangrijkste maaltijd is van de dag. "Je ontbijt zorgt ervoor dat je motortje op gang komt" en in de winter werd "motortje" vervangen door "kacheltje". Dus dat zeg ik ook tegen mijn kinderen, en tegen mijn man.
Niet ontbijten is gewoon niet goed, maar goed, dat is geen nieuws...

Tijdens onze vakantie hadden we het over dat niet ontbijten en toen kreeg ik een idee. Een klein hapje, wat super voedzaam is. Als ontbijt of lunch of tussendoortje.

En zo kwam ik bij de mueslirepen van Laura's Bakery.
Ziet dit er niet heerlijk uit?
(Bron foto: Laura's Bakery)
Ze bevallen manlief heel goed. Per stuk verpakt in de vriezer, 's avonds eruit en de volgende ochtend of middag lekker smikkelen.

 Heb jij een vergelijkbaar lekker recept? Laat dan vooral een reactie achter!

5 opmerkingen:

  1. Geen recept helaas. Ik ben ook een echte ontbijter maar man tot voor een jaar geleden niet. Nu neemt hij elke morgen een gekookt eitje. Dat eet hij makkelijk weg. Misschien een tip.
    Nic

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Toen ik nog werkte ontbeet ik wel, uit gewoonte.

    Ik deed ook een tijd montignac methode en at dan fruit. Toen ik eindelijk met werken kon ophouden en afgekeurd werd, bleef ik wel beginnen met 1-2 fruit maar stelde de rest (yoghurt/muesli of crackers kaas steeds uit omdat ik eerst wat in huis ging doen.
    ghe dan
    Om nog wat af te vallen doe ik het zgn Vastendieet. Dat is niet echt vasten maar 2 dagen per week slechts 500 kcal. Dan neem ik nog wel 1 fruit maar eet niets tot 13.00 en lunch dan met soep meestal. Drink wel groene thee en koffie in de ochtend. Anderen eten de hele dag niet alleen diner. Vrijwel iedereen verbaast zich erover dat ze prima functioneren de hele dag en geen echt honger voelen. Diegenen die vasthouden aan 3x per dag hebben het vaak veel moeilijker en ervaren de hele dag trek.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Knap dat je dat volhoud tot 13uur! Laat staan tot aan het diner. Of het gezond is vraag ik me alleen wel af....

      Afvallen is bij mij niet bepaald aan de orde eerder het tegenovergestelde ;-)

      Verwijderen
  3. Ik ontbij elke ochtend met 1 volkorenboterham met jam of appelstroop. Dan om 10 uur bij de koffie weer 1 vk boterham met magere kaas. Tussen de middag 2 vk boterhammen met groente/fruit/magere vleeswaren/magere kaas. Om half drie weer 1 vk boterham met magere zoetigheid.
    Ik heb last van divertikels die af en toe de neiging tot ontsteken hebben dus moet zorgen voor voldoende vezels. Dat gaat prima zo en het zorgt ook voor minder koek en snoep gebruik.
    Als je geen glutenallergie hebt is er helemaal niks mis met brood, integendeel.

    BeantwoordenVerwijderen