dinsdag 28 oktober 2014

Moestuin maandag (12)

Afgelopen weekend ben ik nog even de moestuin in gedoken.

Een paar teentjes knoflook, die los onderin de knoflookpot in de keuken lagen (en soms al begonnen uit te lopen) in de grond gestopt, volgend jaar zijn ze uitgegroeid tot lekkere bolletjes verse knoflook. Kan jij dus ook!

De bossage in de kruidenhoek weg geknipt.
Een paar bosjes verse munt en rozemarijn gingen mee op visite als kadootje.
Een paar bosjes verse munt, rozemarijn, salie en bieslook gingen mee met de moeder van het ruitertje van Sjonnie, voor haarzelf en haar vriendin
(Want dat is net zo'n muts als ik...haha)
En bij ons in de keuken hangt weer het nodige te drogen.
Wist je trouwens dat je salie ook kan gebruiken om je huis te reinigen? Of wordt ik nu te zweverig? Het ruikt iniedergeval heerlijk!

De lege vakken in de moestuin zijn bijna winterklaar. Er is een laagje droge kippenmest (mest én kalk dus, van een kippenboer vlakbij) over gegaan. Nu moet ik me er alleen nog even toe zetten om de compostbakken om te zetten en de "klare" compost op de vakken te gooien.

Er waren her en der wat uitlopers van de meidoornhaag op gekomen, midden in het gras of in het looppad. Nu zitten er ook wat lege plekken in de heg, door o.a. lompe paarden die geen boodschap hebben aan een begeleidend stroomdraadje. Dus de uitlopers zijn uitgegraven en op een lege plek weer in gegraven. Dat soort dingen kan je het beste in de herfst doen. Dan gaan de bomen en planten in ruststand, de sapstroom wordt minder en het regent meer.

Omdat ik toch 5! vuilniszakken kippenmest had, heb ik deze mest ook gebruikt om alle hagen op het erf van mest te voorzien. Dit moet alleen nog ondergewerkt worden.

En dan het maïs waar ik het de vorige keer over had. Het is eraf.
Toen ik de paarden in de wei liet, waren ze precies aan die kant bezig met de grote hakselmachine. Een goed excuus voor de paarden om even gek te doen en vervolgens compleet op te gaan in gras! gras! gras!, want ze zijn inmiddels wel gewend aan die lawaai monsters.

Even later reden ze voor ons huis langs.

En dan is het opeens kaal en zie je ons huis weer staan (als je goed kijkt).

Vandaag liep ons meisjes ukkie het land op, want er zat (zoals elk jaar) een verzameling ganzen waar je u tegen zegt. Die uiteraard luid gakkend allemaal tegelijk opvlogen, waar het arme schatje weer van schrok en het op een brullen zette.

Maar goed, al snel ontdekte zoonlief dat "de slordige boeren heel veel maïs zijn vergeten" en bevonden we ons opeens in een speurtocht naar maïskolven. We "werkten heel hard" en verzamelden een flinke berg.
 

Het kruiwagentje werd gehaald en de maïskolven werden verplaatst naar de "schatkamer", al was de oorspronkelijke bestemming het kippenhok.
Gelukkig heb ik geen kaart nodig om de schat te veroveren ;-)

Morgen gaan we met de 4-jarige jop zijn kinderfeestje onze pompoenen en kalebassen oogsten, dat beloofd leuk te worden want er zitten me toch een paar joekels bij.

 
 

Wederom goeie shit op die mesthoop dit jaar!
 
 





3 opmerkingen:

  1. Leuk herfstpraatje, ja genoeg te doen.
    Ik heb nog een witte "Turkse muts" voor je, volgend jaar voor op de mesthoop! LiefSt.

    BeantwoordenVerwijderen