maandag 20 oktober 2014

Herfstige (moes)tuinmaandag in beeld (11)

Er waren nog een paar klusjes te doen in de moestuin en tuin.
De vakken in de moestuin konden grotendeels worden leeg getrokken, de laatste tomaten, prei en courgette zijn geoogst, de rommel en de resten verdwenen in de compostbakken. Er staan nog wat radijsjes en een paar rucola plantjes.

Redelijk kale bedoeling geworden,
op de kruidenhoek na.
 
De wagen vol geladen.
De knoflook die ik vorige maand in de grond heb gezet is al mooi opgekomen, misschien dat ik nog wel een paar teentjes in de grond stop.

In de kruidenhoek is goed te zien dat de temperaturen nog zacht zijn. Alle kruiden die ik had gekortwiekt voor onze vakantie, waren al weer complete bossen geworden. Dat betekend nog meer munt en salie om binnen te laten drogen!
Ook heb ik een poging gewaagd om wat stekjes te nemen van de rozemarijn en salie. We zien wel of het wat wordt.
Stekjes
We hebben al jaren vogelhuisjes/nestkastjes verspreid over de tuin in de bomen hangen. Daar heb ik nooit meer naar omgekeken. Dus na al die jaren leek het me wel een keer tijd om ze eens schoon te maken, en zo ook eens te kunnen kijken of ze allemaal bewoond zijn geweest én natuurlijk kijken wat de vogeltjes zoals aan materiaal hebben gebruikt.


De nestjes zijn gemaakt van gras, mos
en heeel veeel kippenveertjes!
De kinderen hebben ook goed geholpen met kastanjes verzamelen.

Vorig jaar heb ik er leuke diertjes van gemaakt, vooralsnog liggen ze met wat andere herfstige dingen op een grote schaal op de eetkamertafel. Op het wereldwijde web heb ik al wel leuke ideeen op gedaan voor wat herfst knutsels en decoratie. Kijk je even mee?

 
 

http://klinkersinbeeld.blogspot.nl/2013/09/herfstbladeren-beschilderen.html?m=1
 
http://klinkersinbeeld.blogspot.nl/2013/09/herfstbladeren-beschilderen.html?m=1
Op de akkers zijn de boeren druk in de weer. De aardappels die al waren gerooid, maar nog op een bult op het land liggen worden nu opgehaald en naar de loods of direct naar de fabriek gebracht.
En her en der wordt ook het maïs al gehakseld. Om ons heen staat het maïs nog, maar dat zal ook niet lang meer duren.
Maïs, de bomen rond ons erf komen er rechts nog net bovenuit
De wei is omsloten door maïs

Nog steeds geen uitzicht uitzicht op maïs
 
 
De kinderen konden het niet laten om wat maïskolven te "plukken".
En weet je dat je daar ook hele leuke dingen mee kan maken? Als het de komende dagen echt binnen weer wordt heb ik iniedergeval wat inspiratie:
maïskrans
 
waxinelichthouder opgeleukt met maísblad

Maïskolf in de verf dompelen en rollen maar

Gelukkig konden we vandaag nog genieten van het mooie herfstzonnetje.




5 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. Ja leuk hè?! Het weer is nog mooi, dus heb er nog niks van gemaakt, maar ideeen verzamelen kan nooit kwaad.

      Verwijderen
  2. Je bent heel creatief, wat leuk zeg! Neem je ook een kijkje bij mij?
    http://4balou.bloglovin.com/blog/13049789

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh wat woon je daar toch prachtig! ***stiekem jaloers***

    BeantwoordenVerwijderen