donderdag 21 augustus 2014

Prikkelbaar

De afgelopen zomer (volgens mij is 'ie namelijk echt afgelopen), liepen of reden we regelmatig "ons pad" af, om in de bocht te pauzeren én wat bramen te plukken.
Maar dat is niet zo'n grote struik, dus de bramen raakten een beetje op.


In de tuin hadden we ook flink wat braamstruiken, met name tussen de frambozen.
Hadden inderdaad, want gek werd ik van die stekels en ze groeien als onkruid.
Dus zo'n 2 jaar geleden heb ik, met hulp van mijn moedertje, al die struiken weggeknipt en uitgegraven. Je raad t al...daar had ik de afgelopen weken een beetje spijt van!
Dat werd nog n beetje meer, toen manlief aangaf zo'n zin te hebben in bramenjam.  Ik koop namelijk altijd alleen maar aardbeienjam.
Maar inmiddels is de spijt alweer verdwenen, want ik heb dicht bij huis een paar super plekjes ontdekt!

Woensdagochtend ging ik met de kleine man op stap, allebei gewapend met een emmertje.
We gingen bramen plukken. Maar aangekomen bij het spoor (geen paniek, daar rijdt alleen af en toe het museum boemeltje!), vond meneertje het veel leuker om steentjes te verzamelen....grmpf!
Ondanks dat ik wist dat er geen trein zou aankomen, was ik dus drukker met het mannetje in de gaten houden, dan dat ik grote hoeveelheden bramen kon plukken.  Nou is dat sowieso al monnikenwerk, wat eeuwig lijkt te duren voor je flink wat hebt, maar goed.
We hadden het leuk, totdat de regen begon en een blik op de tijd mij vertelde dat we op moesten schieten, om niet te laat te komen om het kleine meisje op te halen bij de kinderopvang. En te laat kwamen we inderdaad, met nog "geverfde" handen van het plukken.

Eenmaal thuis heb ik van de 750gr geplukte bramen voor manlief welgeteld 2,5 potje jam gemaakt.
En toen deze klaar was heb ik m ook maar geproefd. Ik dacht dat ik bramenjam niet lekker vond, maar mmmmmm wat lekker!!

Vandaag was oma Camper er, dus ben ik zonder kinderen nog even terug geweest. Met als buit bijna 2kg bramen!
Vanmiddag heb ik er meteen weer jam van gemaakt.
Een gewone (met n beetje munt als extra) en een met bramen én appels.

Bij de Xenos kocht ik leuke "hoedjes" en toen ik langs de stoffen winkel liep, kocht ik ook nog een halve meter soepele, op jute lijkende stof, voor 2 euro.
Ik flanste weer een etiketje in elkaar, even knippen en plakken en dan ziet het er zó uit:

Ik kan niet zo heel goed kiezen welke ik het leukst vind, maar ik denk toch die met het simpele stofje uit de stoffenwinkel.

1 opmerking:

  1. Weer super leuk! Waar heb je ze geplukt? Toevallig vlak bij mijn huis? X Lisa

    BeantwoordenVerwijderen