maandag 28 juli 2014

Recept: Pruimenlikeur

Heerlijke "eier-pruim" van een 30jaar oude boom

Ingrediënten:
1 kg rijpe pruimen
500gr suiker
1 liter 35% alcohol (bv brandewijn of jenever)

Bereiding:
Spoel de pruimen af, snijd ze doormidden om de pit eruit te halen en snijd ze vervolgens in stukjes.
Doe de pruimen samen met de suiker en de alcohol in een weckpot en zet deze weg op een donkere, koele plek.

Regelmatig even schudden of doorroeren.
Na 3 maanden is de likeur klaar, even door een zeef halen en verdelen over leuke flesjes.

Waarschuwing: het is gevaarlijk lekker!!


Dit is een recept van mijn schoonmama.
(Zij maakte dit jarenlang, maar dan met zelfgestookte alcohol.
Dat zelf stoken gebeurde met afgevallen fruit van o.a. de pruimenbomen.)

8 opmerkingen:

  1. Heerlijk, dank je voor het recept, en de mooie foto.

    Groet, Greet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Graag gedaan Greet, ik hoop dat het je (over een paar maanden) smaakt. En bedankt voor je compliment.

      Verwijderen
  2. Een heerlijk recept , ook lekker om likeur te maken van bosbessen of walnoten .Bij de laatste moet je stokje kaneel doen .

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helaas (nog) geen bosbessen ontdekt hier in de buurt, maar mijn schoonouders hebben veel walnoten ieder jaar. Dat je daar likeur van kon maken heb ik niet eerder gehoord. Dus dat ga ik eens proberen! Bedankt voor de tip!

      Verwijderen
  3. Ik heb de likeur voor het eerst gemaakt, echt heerlijk!
    Ik vraag me af of je ook iets met de overgebleven pruimen kunt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat leuk Jose! Ja lekker hè?
    De pruimen kan je bijvoorbeeld bij vanille schepijs serveren, maar pas op, ze zijn doordrenkt met alcohol!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Recept voor walnotenlikeur (gelijkt wat op port)
    Vin de noix

    Neem 40 noten tussen 15 juni en 15 juli en snij ze in 4 stukken. Let op noten geven veel kleurstof af aan je vingers. Doe ze in een donkere nieuwe naftbus samen met 4 liter rosé of rode wijn, 1 liter alcohol van 45° en maximum 40 klontjes van 6 gr/stuk per liter vloeistof(soms teveel of te weinig, maar je kan na het proeven altijd suiker toevoegen). Dit mengsel laat je 40 dagen trekken en regelmatig schudden tot de suiker is opgelost. Dan filteren door een zeef met zakdoek, proeven en eventueel suiker toevoegen. Suiker mag opgelost worden maar dit hoeft niet. In het laatste geval dan wel nog regelmatig schudden.
    Let op met het ouder worden van je vin de noix wordt deze meer likeurachtig. Hij is op zijn best rond kerstmis. Succes!
    Belangrijk: franse klontjes zijn kleiner dan belgische – recept komt van Frankrijk

    Vin de noix – met witte wijn

    6 liter witte wijn – 0,75 liter alcohol van 96° – 1 liter water – 44 noten – 220 klontjes van 6 gr/stuk

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik ben zeer benieuwd naar het eindresultaat.
    Hier staat de pot al even maar begin juni mag ie gefilterd worden, ik kan niet wachten!

    BeantwoordenVerwijderen