woensdag 2 april 2014

Moestuinmaandag (op woensdag) (2)

Laat ik heel origineel openen met: Wat een heerlijk weer is het hè?!
Weer om lekker buiten te zijn, spelen, werken en helpen wisselden elkaar af.
Een (grotendeels) beeldverslag, te beginnen met een foto van vorige week:
Raad-ijsjes, rucola, spinazie, worteltjes en peultjes

En de afgelopen dagen is er ook weer druk gewerkt in de moestuin:

Nog wat pluksla en krulsla, dan kunnen we zelf lekkere sla-melanges maken

De kruidenbak met: knoflook (nog van afgelopen winter),
 2x munt (nieuw), 2x bieslook (overgebleven, gescheurd),
3x peterselie (overgebleven, gescheurd),
salie en rozemarijn (beiden overgebleven) 
De nieuwe kleine kweekkas van de Aldi

Met daarin: paprika en snack komkommer
Balkon (cherry)tomaat, gewone tomaat en komkommer

Andijvie en bietjes

De nieuwe (tomaten)kas, ook van de Aldi

Vorig jaar opperde manlief of we ook niet zelf aardappels konden poten.
Nou doen "we" niet zo veel in de tuin, het meeste komt op mijn schouders neer.  En ik had er toen dan ook geen zin in. Te meer omdat ik dacht dat je aardappels alleen in de volle grond kon poten. Ik heb vooral zelfgemaakte moestuinbakken, die zijn niet zo diep en dat leek me niet werken voor aardappels omdat je die moet "aan-aarden".
Maar zoals dat weleens gaat; ik las van de week een blog over moestuinieren, zag een link naar een ander leuk stukje wat ik ging lezen en klikker-de-klikker-de-klik belandde ik heel ergens anders, bij een moestuinblogger die aardappels in zakken en emmers kweekte.
Om de paarden te voeren gebruik ik hele fijne, grote, plastic manden.
Dus toen ik zag dat deze in de aanbieding waren heb ik er een paar gekocht, reed langs de Welkoop voor wat pootaardappeltjes en vandaag zijn de aardappels de grond in gegaan.
De aardappels in plastic manden en oude teil van schoonmama

Je kan ook je eigen supermarkt of "van de boer" aardappels gebruiken, maar dan moet je ze eerst laten uitlopen en ik wilde nu, nu, NU! aardappels in de grond. De boerenbuur was gisteren op het land ook aan het poten, dus ik ga er maar vanuit dat het nu dan dus kan, want die zal er vast en zeker verstand van hebben...

Dit plaatje vond ik nog, toen ik me afvroeg hoe dat dan werkt met aardappels:
Bron: www.cruydthof.nl

Morgen wil ik nog even de aardbeien die ik vorig seizoen heb gestekt in de grond (lees: dakgoot) zetten.
Aardbeien stekjes

De aardbeien in dakgoten

En de bestaande aardbeien planten verzorgen van wat nieuwe aarde en meststof.
Daarna ben ik wel even klaar met moestuinieren, er wacht nog meer werk op ons "landgoed". Dus na morgen ga ik al het lekkers de grond uit kijken. Of nee, dat gaan WE doen, dat dan weer wel ;-)


Moestuin maandag is een initiatief van Helena, schrijfster van het blog Hollandse klei

Geen opmerkingen:

Een reactie posten