woensdag 29 januari 2014

Receptensleur

Ik denk dat ik ermee ben begonnen toen ik op de middelbare school als bijbaantje bij de Appie werkte.
Vraag me niet waarom, want ik was een ontzettend kieskeurige eter. Je hoefde mij echt niks anders voor zetten dan Hollandse pot (en dan het liefst mét ham-en-kaas-saus) of brood. Geen pizza, geen pasta en al helemaal geen Chinees of iets met pittige kruiden (en als je nooit gekruid eet, is iets al snel pittig...).
Maar goed, het begon bij de Appie en iedere verhuizing (uit huis, van kamer naar kamer, naar huurflatje, naar samenwonen) nam ik ze mee, soms nam ik er ook één mee van een concurrent, de stapel werd groter en groter.
Nooit deed ik er wat mee, maar ik kon er ook geen afscheid van nemen.
Tot een paar jaar geleden, het was tijd de confrontatie maar eens aan te gaan.
Stapels Allerhande's op de eettafel, een paar avonden lang bladeren, uitzoeken en scheuren. Vervolgens knippen (en in het begin, ook nog weer plakken) en alles in van die insteek hoezen. Zo, dat ruimde op!

5 overzichtelijke mappen, boordevol recepten..... Die vervolgens weer jaren bleven liggen. Ik heb ze er een paar keer bij gepakt hoor, op zoek naar inspiratie. Maar het is een beetje zoals mijn man in de supermarkt bij de koekjes; zoveel keuze dat hij niet kan kiezen en dus maar verder loopt zónder koekjes.

Sinds het begin van dit spiksplinternieuwe jaar, zijn we in ons huishouden wat dingen anders gaan doen. We waren in een sleur beland. Nee, geen zorgen, wat koken betreft bedoel ik! Altijd weer diezelfde gerechten, zelden eens iets nieuws, dat moest anders kunnen. En als we het dan toch anders gingen doen, dan ook meteen wat vaker vega of vis. Maar ja, die inspiratie hè?! Dus zo kwamen de mappen weer op tafel. We kiezen nu voor iedere week 5 nieuwe gerechten uit om te maken. Wat lekker is blijft in de map, wat geen succes is verdwijnt linea recta in de kachel en soms verdient het gerecht een 2e kans met hier en daar wat wijzigingen qua ingrediënten. Met die 5 mappen komen we dit jaar dus wel door, zonder al te vaak hetzelfde te eten.



Er hangt nu dan ook een "weekmenu" op de koelkast en dat bevalt wel goed eigenlijk. Zo hoef ik niet meer te bedenken wat we vanavond nou toch eens zullen eten en ik heb overzicht. Ook maakt dit het weer makkelijker om maar 1 (of 2) keer per week boodschappen te doen.
Het is behalve gemakkelijk en overzichtelijk ook leuk, want we ontdekken allerlei lekkere nieuwe gerechten. Maar soms is het ook balen, bijvoorbeeld als het echt echt echt NIET lekker blijkt te zijn, heb je 30-45min in de keuken gestaan, eet je alsnog brood....


Nu ben ik benieuwd, herkennen jullie de receptensleur, of hebben jullie er ook iets op verzonnen?


18 opmerkingen:

  1. Sommige gerechten vind ik zo lekker,dat het geen sleur is,die elke week klaar te maken en te eten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je hebt helemaal gelijk, wij hebben ook een paar terugkomende gerechten. Maar verandering van spijs doet eten. En ik ben soms een beetje bang dat als we dat lekkers te vaak eten, het op een gegeven moment tegen gaat staan, omdat je het te vaak hebt gegeten.

      Verwijderen
  2. Als je al je favoriete recepten op HeerlijkTafelen.nl zet heb je er zalf wat aan maar anderen ook. Binnenkort kan je dan zelfs zien wie in je eigen omgeveing deze producten echt vers leverd!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik maak al een aantal jaar een menu, maar dan niet voor een week maar voor zover ik spullen in huis heb.
    De lijst die ik nu heb gemaakt komt uit t/m 12 febr.
    Ik hoef alleen nog hacheevlees te halen en misschien een komkommer o.i.d.
    Hier werkt t prima. De kinderen kijken tegenwoordig in de kast naar wat te eten die dag. Er wordt onderling wel eens gewisseld.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wauw, dat is flink vooruit! Maar dan heb je waarschijnlijk ook flink wat opberg ruimte? En hoe doe je dat met verse groenten? Vries je die ook in? Want dan heb je ook weer een flinke vriezer nodig.

      Verwijderen
    2. Ik heb inderdaad flink opbergruimte.
      En een grote vrieskast met 3 normale lades, 1broodla, een halve la en een voorvriesvak.
      In broodla kunnen 8broden, dan heb ik 1 la en de halve voor t vlees, vis en vleeswaren, 1,5 lades voor groenten, die ik geblancheerd heb of bevroren koop en het vriesvak bovenin voor snacks, patat, bladerdeeg en baksels.

      Verwijderen
    3. Zo, dat is zeker een flinke opbergruimte, fijn zeg. Dan kan ik me voorstellen dat je zo ver vooruit kan plannen en boodschappen daarvoor kan doen.

      Verwijderen
  4. Een weekmenu is voor mij ook een uitkomst, ik maak momenteel zelfs menu's voor 2 weken. Ik probeer best af en toe wat nieuws, maar geen 5 keer per week :) Dat is wel heel erg dapper!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wie weet wordt ik ook nog eens zo dapper om een 2weken menu te maken ;-)

      Verwijderen
  5. Herkenning! Ook ik heb jarenlang stapels AH's bewaard en vervolgens de "nuttige" recepten in mapjes gestopt en daar uiteindelijk toch niets mee gedaan. Ik heb alles weggegooid. Een enkele keer maak ik eens wat anders, maar over het algemeen heb ik ook een receptensleur. Ik vind het prima zo!
    Het internet is toch wel heel handig is voor als je eens iets nieuws wilt uitproberen. Kookboeken heb ik nauwelijks meer nodig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gelukkig, ik ben dus niet de enige! En internet is inderdaad ook erg handig. Dat gebruik ik vaak wanneer ik van alles over heb en niet weet wat ik daar voor lekkers van kan maken. Tik op google de losse ingredienten in en je krijgt een hele rits aan recepten.
      Kookboeken gebruiken we ook niet zo veel meer, behalve als er vrienden komen eten, dan grijpen we naar één van de boeken van Jamie Oliver.

      Verwijderen
    2. Zeker 20 jaar heb ik van alles ingeplakt in gesorteerde mappen, was leuk en ik bladerde vaak. Nu net verhuist en alles nogmaals bekeken en veel weggegooid, klein stapeltjes gehouden wat echt beproefde recepten van mij zijn.
      De rest is veel regelmatig hetzelfde en soms iets anders uitproberen.

      Verwijderen
  6. Ik bestel geregeld bij Ekonoom.nl en kijk wat ze in de aanbieding hebben. Daar probeer ik dan voor twee weken menu's van te maken. Ook bestel ik graag (met mate) vlees bij OKvlees, zodat we er ongeveer een maand mee kunnen doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. In de tijd dat de kinderen thuis woonden en het grote schoolvakantie was, deden wij het volgende. Wij konden niet naar al die verre landen op vakantie, dus we haalden die landen naar ons toe. Zes weken lang stond er een week centraal. Dus Belgische week, met Belgisch eten(ja ook patatjes) en Belgische tv kijken en Belgische boeken lezen. Engeland met Engels ontbijtje, de vlag van Engeland maken als picknickkleed en shepard pie maken...Italie, met veel Italiaanse pastarecepten en opera's en Italiaanse muziek aan en pizza maken...enzovoort.
    Veel geleerd over al de landen die in onze vakantie voorbijkwamen. Als het Joods nieuwjaar in de vakantie viel deden we er een koosjhere week bij.
    De kinderen kregen toen ze uit huis gingen een map met de door hen gemaakte recepten mee.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een ontzettend leuk idee, dat ga ik onthouden! En ook leuk om die herinneringen (en dus recepten) in een map te bundelen voor jullie kinderen.

      Verwijderen
  8. Ik heb nu ook stapels tijdschriften weggewerkt maar volgens mij ligt er bij mijn ouders ook nog een stapel. Mijn plan is om het eerst uit te zoeken op voor, hoofd en nagerecht, gebak en overig en dan soort bij soort. Het viel mij al op namelijk dat ik een sterke voorkeur heb voor pasta recepten en lekkere taartjes.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor je reactie. Dat plan had ik eerst ook. Maar datzelfde plan zorgde er ook voor dat het bleef liggen omdat ik het nog uit wilde zoeken... Dus het zit nu keurig in mappen, uitzoeken kan altijd nog. Voorlopig zijn we nog druk met proeven ;-)

      Verwijderen
  9. Oh herkenbaar!! Ik heb net de hele stapel knipsels bij het oud papier gedaan. Een ordner met op trefwoord gesorteerde recepten kan ik nog niet wegdoen. Het idee dat een paar van onze 'klassiekers' nu beduimelde knipsels zijn...Als ik realistisch ben kan ik beter blijven bij dingen van het net plukken. En dan die ook weer netjes opslaan :P. Met kinderen ligt te veel kindvriendelijk koken wel op de loer vind ik. Veilige P's en dan vooral pasta. Afgelopen weekend kookte ik voor het eerst weer eens Indisch. Ze moeten er toch een keer aan wennen...

    BeantwoordenVerwijderen