woensdag 29 mei 2013

Vossenstreken

Vorig jaar zijn er wat kippen ten prooi gevallen aan de roofvogels. En nu weet de vos ons helaas ook te vinden.....

De natuurlijke broed, waar ik op hoopte na het vinden van 2 nesten in de bosjes, is van de baan.

Nadat beide nesten waren leeggeroofd, dacht ik aan het baby hermelijntje dat de hond jaren geleden in de tuin ontdekte.

Maar de zaterdag voor Pinksteren bleek het toch een vos te zijn. Hij heeft geprobeerd zich bij het kippenhok naar binnen te graven, maar gelukkig had ik gaas op de bodem vast gemaakt. Omdat de kippen in paniek zijn geraakt, hebben ze er een zijpaneel uitgedrukt, waardoor Henk, de grijze en de bruine kip konden ontsnappen. Helaas heeft hij de 2 andere kippen wel kunnen pakken....
Hier had Henk nog 4 chickies...
En dan te bedenken dat "iets" verderop potverdikkie een biologisch kippenbedrijf met duizenden kippen zit. Stomme vos!!!

Henk en zijn 2 chickies zijn per direct verhuisd naar het nieuwe kippenhok. Dat moet nog geschilderd worden, maar goed, bij 'n verhuizing zit t wel vaker tegen, toch?

Bij het verslepen van het "oude" hok, heb ik wel een hele grote muizenfamilie dakloos gemaakt, hoppa nóg een schuldgevoel erbij....

Op advies van een vriendin heb ik dan ook een goed gesprek gehad met kat Jop. Maar hij wil absoluut niet terug naar school, want hij zegt vegetarisch te zijn geworden. Dus die is met zijn plusminus 15 jaar ook aan vervanging toe ;-)


Gelukkig is er ook nog goed nieuws! Bij de vriendin die mijn broedmachientje én eitjes heeft gebruikt zijn 7 kuikentjes geboren en zijn er nog 6 in leven.
Henk heeft zijn werk dus inderdaad gedaan :-)
Ik heb de broedmachine weer terug en nu we zeker weten dat Henk het doet, liggen er weer eieren in, ook van de inmiddels gesneuvelde kippen. Ik hoop op weer een mooie uitkomst en hopelijk veel hennetjes.

Tja en dan natuurlijk de kuikens.
Die zijn eerst in de bench en met de warmtelamp naar buiten verhuisd, om overdag het echte buitenleven te gaan ontdekken. Erg grappig om te zien hoe ze iedere dag weer een stukje verder de tuin in lopen.
 
 

Er is er regelmatig één de klos, want zoonlief betrekt de kuikens graag bij zijn avonturen. Zo rijden er hier kiepwagens en kruiwagens langs met een kuiken erin. En heb je ooit een kuiken van de glijbaan zien gaan? Wij wel!!!
Maar goed, ze zitten nu goed in de veren en de warmtelamp is dan ook niet meer nodig.
Ik heb het "oude" kippenhok weer gerepareerd en daar zitten ze nu tijdelijk in, tot ik het aandurf ze bij de volwassen kippen te laten.

En jaja, het is bekend!
Groninger Meeuwtje: 3 hennen en 1 haan.
Wyandotte: 2 hennen en 2 haantjes.
Één van de Wyandotte haantjes is inmiddels naar een ander adres verhuisd en ik hoop dat Henk de andere 2 haantjes tolereert, zodat iedereen straks gezellig en vooral veilig in het grote nieuwe kippenhok kan. (En ik voorlopig nog geen bijl hoef te slijpen)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten